League of Legends eller LoL, som det ofta kallas är ett av världens största RTS spel, realtime strategy, på markanden just nu med en spelarbas på runt 30 miljoner aktiva spelare. Men hur bra är detta spelet när det kommer till kritan?
Spelet är strukturerat likt den klassiska modulen Dota till Warcraft 3 med två lag där varje spelare får välja en unik hjälte. Därefter ska man genom lagarbete skicklighet och genom att samla på sig guld döda motståndarna och förstöra deras bas. För tillfället finns det fyra olika banor till League vilket är klassisk 5v5, 3v3, 5v5 dominion samt en 'all mid' bana.
Den klassiska 5v5 är uppgyggd med tre filer där man slåss mot varandra om torn och guld, fyra sektioner 'jungel', två på varje sida, där man kan döda AI fiender ensam samt en flod, grund nog att gå i, som delar banan i två. 3v3 banan är liknande uppgyggd, dock med två filer i stället för tre och två sektioner skog som är mycket mer delad mellan de två sidorna. 5v5 dominion är däremot helt olik där banan är byggd som en cirkel där målet är att ta över och hålla fem olika baser för att få poäng. Skogen är helt borta och spelläget är i det stora hela något snabbare och kaosartat än de övriga, om man inte räknar all-mid såklart. All-mid är nämligen endast en kort fil där reträtt är omöjlig genom spelregler och varje spelare får sin hjälte slumpmässig vald vilket garanterar kaos och mycket högintensivt spel.
Spelkänslan är för det mesta väldigt bra. Det finns väldigt många hjältar att välja emellan och en stor mängd vapen att utrusta dom med vilket gör varje omgång till en ny utmaning. Tyvärr så är metan däremot ganska så fast vilekt sänker känslan av att varje situation är unik något och, med starkt stöd från spelarbasen, motverkas nya, till synes galna, kombinationer och spelsätt.
Spelarbasen är egentligen i mångt och mycket väldigt negativ och en hel del ilska och hat flyger ut från tangentborden. Detta är däremot något man inte kan lägga på RIOT som jobbar hårt för att förbättra miljön för spelarna utan är helt och hållet spelarna självas fel.
För att avsluta denna rescension vill jag ge League of Legends poängen 6.5/10 för ett roligt spel med utrymme för förbättring.
Rescensent
Gustaf Andersson
18-03-2013